tirsdag 25. mars 2014

IKT på Breivang VGS

Mine gode kollegaer Bente E. Killie og Stig L. Walnum har begge skrevet gode blogger der de beskriver dagens IKT-virkelighet på vår skole.
Vi har brukt skolementor og foretatt en liten ståstedsanalyse der Walnum skriver følgende i sin blogg Snedigg:

Innenfor området 5.1 Bruk av IKT i læring og undervisning ga vi oss selv toppscore med nivå 5. … «IKT brukes i undervisningen når det fremmer elevenes læring og er en naturlig del av undervisning og læring for alle elevene i så godt som alle fag…». En slik karakteristikk kan virke i overkant positiv, men representerer etter vår kjennskap en generell og reell situasjon på skolen…
Samtidig identifiserte vi skolen til å befinne seg på nivå 2 på området 5.4 Lærerstyrt IKT som kjennetegnes ved at «elevene engasjeres til en viss grad, og kan til tider samarbeide godt med andre når de bruker IKT. Undervisningen preges imidlertid av en del forstyrrelser når IKT brukes.»
Tiltaket her er å diskutere «[…]med kollegiet hvilke faktorer som er viktige for å ha en tydelig klasseromsledelse. Utvikle tydelige retningslinjer sammen med elever som sier hvordan IKT skal brukes i undervisningen»

Walnum drøfter videre årsak til det store spriket i nivå på disse områdene, men trekker også frem at vi på en tilsvarende analyse i 2011 lå på et lavere nivå. Vi kan altså konkludere med en positiv utvikling. 

Killie har skrevet bl.a. følgende ifm skolementor-analysen i sin blogg:

 … de fleste elever blir ikke tilstrekkelig utfordret i arbeidet med IKT på skolen.
Det forekommer noe vurdering og registrering av elevenes grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy, men dette foregår uregelmessig og er ikke koordinert. …
Vi tenker resultatet av undersøkelsen bekrefter våre antagelser om at det er store forskjeller i kollegiet både i bruken av og kompetansen i forhold til digitale ferdigheter. …

Senere i samme tekst trekker Killie frem hvordan man jobber med digitale læremidler og verktøy på utdanningsprogrammet DH, og hun viser til skolens IKT-plan om styrende i vårt arbeid med IKT i skolen.

Mitt perspektiv er – hva gjør vi nå, og hvordan skal vi komme oss videre?

Vår IKT-plan (se her: IKT-plan Breivang VGS) danner et godt utgangspunkt for videre arbeid, men gjennom skolementor har vi sett at det kanskje er noen huller. Bl.a. bør vi nok ha en mer systematisk vurdering/registrering av elevenes ferdigheter i bruk av digitale verktøy, og sette inn målrettede kurs for å løfte kompetansen hos eleven på de områder der det er behov.
Ellers vil nok god klasseledelse kunne løse noen utfordringer. Hva som er god klasseledelse i klasserom der eleven har tilgang til pc, mobil, nettbrett m.m. synes jeg følgende hefte tydeliggjør godt: Klasseledelse i teknologirike omgivelser
Dette kan nok være til hjelp for noen og enhver, og vil kunne være naturlig å drøfte i de ulike team f.eks ifm med oppstart av nytt skoleår.
At IKT i skolen engasjerer er det liten tvil om, og det kommer stadig både blogginnlegg, kronikker, nyhetsoppslag m.m. om temaet. I denne artikkelen Elevene mister konsentrasjonen  stilles det likevel spørsmål ved om god klasseledelse kan løse alle utfordringer knyttet til «oppmerksomhetskampen».
Og i denne artikkelen Fanget mellom to verdener  mener man at årsaken til sviktende matte-ferdigheter kanskje kan forklares ut fra uheldige strategier ifm inntoget av IKT i skolen.
Vi ser imidlertid at dyktige lærere ved hjelp av IKT får til variert og spennende undervisning tilpasset den enkelte, noe som igjen virker positivt på elevenes motivasjon og resultater.
Løsningen er nok ikke å skru av nettet og bevege seg tilbake i tid, men heller å dele de gode ideer og eksempler med hverandre. 

Svaret på mitt eget spørsmål er en lederutfordring:

For vår del handler det om å forsterke delingskulturen ved egen skole, og i enda større grad systematisere delingsarbeidet bl.a. gjennom kollegaobservasjon –og –refleksjon, faggruppe- og team-møter.


Frode Hjort-Larsen, Tromsø 25.3.14

2 kommentarer:

  1. Det ser ut til at dere jobber grundig rundt satsingen på IKT ved din skole. Dere har gjort gode analyser som sier noe om hvor dere står, og hva dere må jobbe videre med. Det er gode hjelpemidler å ta med seg videre i jobben dere gjør. Du reflekterer godt rundt dette temaet og henviser til skolens IKT plan og artikler som sier noe om at elever mister konsentrasjonen og fanget mellom to verdener. Jeg synes det viser at du som skoleleder er på leit etter løsninger på dette temaet. Jeg synes også du retter fokuset mot at noen ganger kan det være greit å slå av nettet slik at fokuset kan være et annet sted. Det er jeg veldig enig med deg i. Til slutt vil jeg si at du har skrevet et godt innlegg. Lykke til videre :)

    Wenche

    SvarSlett
  2. Jeg er enig med Wenche i at det ser ut som om dere jobber godt med digitale ferdigheter på skolen, og at dere i ledelsen har et bevisst forhold til både hvor dere står i dag og hvor dere ønsker å bli bedre. Du peker på at klasseledelse er viktig, og akkurat dette må jo være ei stor utfordring for enhver lærer som jobber i videregående skole i dag. Elevene har teknologien tilgjengelig til enhver tid, og det faktum at alle har hver sin maskin tilgjengelig som de har et eierforhold til og sikkert selv gjerne vil bestemme hvordan de vil bruke, må være krevende for lærerne. Dette må helt sikkert kreve gode prosesser i lærerpersonalet, og kreve at dere som er i ledelsen er tydelige på hvilken retning dere ønsker.

    SvarSlett